Jestem nauczycielem języka polskiego w jednym z warszawskich liceów. W trakcie kilkuletniej kariery zawodowej miałem okazję uczyć w różnych typach szkół: szkole podstawowej, gimnazjum, liceum, szkołach publicznych i niepublicznych. Poznałem specyfikę pracy w placówkach wiejskich i miejskich, w oddziałach o różnej liczebności uczniów (od 8 do 36).

Nauczycielem nie zostałem od razu. We wcześniejszym okresie pracowałem w radiu i prasie, co w pewien sposób również ukształtowało moje zainteresowania i skłoniło do przemyśleń na tematy związane z interakcją mediów, języka i nauczania.

Stworzenie niniejszej strony wynika z chęci kontynuowania podejmowanych kilkakrotnie w przeszłości prób w tym zakresie. Wszystkie one dosyć szybko zostały zarzucone. Przyczyny były różne: brak czasu, świadomość technicznej ułomności podejmowanych przedsięwzięć, brak ogólnej wizji projektu, a efekt zawsze ten sam: zaprzestanie prac. Nie mogę jednak powiedzieć, że te próby były bezowocne, gdyż zarzucaniu kolejnego projektu towarzyszyły refleksje i chęć dalszych poszukiwań. Ostatecznie udało mi się znaleźć formułę odpowiadającą moim możliwościom i zainteresowaniom, jak również narzędzia umożliwiające jej urzeczywistnienie.

Dla kogo tworzę tę stronę? Dla każdego, kto na nią zajrzy: uczniów, innych nauczycieli jak również osób, które ze szkołą nie mają niczego wspólnego, ale z jakichkolwiek względów zainteresują się tym, co napiszę. Niektóre moje spostrzeżenia na temat literatury niekoniecznie będą zawsze zgodne z tym, co utrwaliło się w praktyce pedagogicznej. Ale też trzeba powiedzieć otwarcie, że tradycyjne szkolne interpretacje nie zawsze są trafne lub wyczerpujące, a nauczyciele, nawet jeśli mają świadomość możliwości odmiennych odczytań dzieł, albo nie mają czasu o nich dyskutować, albo nie chcą uczyć czegoś, czego i tak raczej nie będzie w kluczu na maturze, bo ten opiera się na „jedynie słusznej” i „utrwalonej w praktyce pedagogicznej” wykładni… Ja jednak zapraszam do wspólnych poszukiwań i dyskusji. Wszak badania literackie mają to do siebie, że w żadnym momencie nie można stwierdzić, że temat został wyczerpany, a badacz nigdy nie ma pewności, że trafnie odczytał dzieło.

Nie mam ambicji stworzenia kompletnego serwisu polonistycznego. Tematyka kolejnych artykułów będzie przypadkowa, chociaż to nie najlepsze określenie. Na pewno poruszę zagadnienia, z którymi często mają problemy uczniowie, a pozostałe wpisy poświecę temu, co mi w danym momencie przyjdzie do głowy w czasie kolejnego czytania lub omawiania jakiegoś utworu…

Z niecierpliwością czekam na komentarze dotyczące zamieszczanych tu publikacji, jak również propozycje tematów kolejnych.

Łukasz Rokicki

Publikacje autora:

  • Pieśni światowe (współredakcja) — „Barok” nr 2/2000
  • Classicum nieśmiertelnej Sławy Samuela Leszczyńskiego – alegoryczny panegiryk na peryferiach literatury barokowej — „Młoda polonistyka” nr V (2001)
  • scenariusz lekcji dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych Gdy On milczy, mówią inni… Józef Piłsudski we wspomnieniach, poezji i pieśni (opublikowany dwukrotnie w wydawnictwach Warszawskiego Oddziału Stowarzyszenia Nauczycieli Polonistów)